Sfeer proeven op de middelbare school

Lyceum Ypenburg organiseerde op vrijdag 24 november een drukke dag voor meer dan 500 leerlingen van basisscholen uit Ypenburg, Leidschenveen, Nootdorp en Pijnacker. Deze leerlingen bezochten de school voor proeflessen om alvast de sfeer van de middelbare school te ervaren.

Om half 9 werden alle leerlingen, begeleiders, leraren en ouders welkom geheten in de aula door de afdelingsleiders havo en vwo onderbouw, Michelle Stouten en Paulien Blanksma. Na dit welkomstwoord werden de leerlingen getrakteerd op een optreden van de Theatergroep Lyceum Ypenburg, die enkele nummers uit de musical Hairspray ten gehore bracht. Deze musical wordt in april 2024 opgevoerd door de leerlingen, wat een leuke ambitie is voor toekomstige brugklassers.

Na dit optreden gingen de groepen naar hun proeflessen, begeleid door brugklasleerlingen in groene sweaters. Deze gidsen beantwoordden vragen en brachten de leerlingen naar de proeflessen. Ondertussen kregen ouders een rondleiding door de school en ging de directie in gesprek met leerkrachten van groep 8.

De proeflessen omvatten vakken als wiskunde, Frans, aardrijkskunde, biologie, Engels, geschiedenis, tekenen, Duits, muziek, scheikunde, natuurkunde en KCV (klassieke oudheidkunde). Bij aardrijkskunde leerden leerlingen bijvoorbeeld over vulkanen en deden een experiment om een vulkaanuitbarsting na te bootsen.

Leerlingen bij de proefles Duits kregen een tekendictee om alvast kennis te maken met de taal. In de wiskundeles stond tekenen en bingo centraal, waarbij leerlingen cijfers op hun bingokaart invulden na het tekenen van lijnen. Na drie lessen keerden de leerlingen terug naar de aula voor de afsluiting.

De Talentgroep Sport en talentgroep Dans en "Dance Academy" gaven hier indrukwekkende acrobatische en dansprestaties. Aanstaande brugklassers en ouders zijn uitgenodigd voor het Open Huis op 26 januari van 15:00 tot 20:00 uur, waar ze meer kunnen ontdekken over Lyceum Ypenburg en in gesprek kunnen gaan met docenten. Het belooft een spectaculaire dag te worden met demo's en rondleidingen door leerlingen van Lyceum Ypenburg. Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden terecht op de website van de school: www.lyceumypenburg.nl.